dinsdag 22 juni 2010

**** (4) Ford: Suicide notes

Op 12 juni besprak ik recente Young Adult-titels in de Volkskrant. Het beste vond ik Michael Thomas Ford: Suicide Notes. De eerste serieuze concurrent voor de grote hedendaagse jeugdschrijver John Green. Amerikaanse Young Adult (zou een pleonasme moeten zijn, is het volgens de liefhebbers niet meer) blijft naar mening echter gebukt gaan onder cliché's. Leesbevorderaars die met droge ogen blijven volhouden dat genre als geheel iets is dat volwassenen ook serieus zouden moeten nemen als literatuur, heeft waarschijnlijk nog nooit literatuur voor volwassenen gelezen. Mijn bespreking vind je hier.

6 opmerkingen:

  1. Wekenlang kijk ik iedere dag of er iets nieuws geplaatst is... Wil je alsjeblieft weer wat meer vertellen dan ik al in de krant heb gelezen? Dat is juist het leuke van je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaja, komt weer! Ik heb een maandje stil gestaan door omstandigheden. Geen erge omstandigheden. Maar ik wil hier wel mijn recensies archiveren voor de volledigheid. Er komt weer meer, ik beloof het. Vertel anders eens: wat is nou hét onderwerp van nu volgens jou / jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij thuis: chicklit voor pubers, ook gelezen door jongens. Hoe krijg ik ze aan de betere boeken? Maar ja, dat is een nogal tijdloos en saai onderwerp, ik ga ervan uit dat kinderen zoveel mogelijk moeten lezen en vanzelf hun eigen smaak ontwikkelen. Dat is misschien niet de mijn of geen literaire, maar ze denken er wel bij na.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap je hele vraag, behalve: 'chicklit voor jongens'. Waarom zouden jongens chicklit moeten willen lezen? Wat mij betreft wordt dat hele genre - graag met alle Twilight-boeken erbij - verbrand. Maar ik ben dan ook een jongen, hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry, ik bedoelde dat mijn zoon die boeken dus leest. De Twilightserie heeft hij (13) in het Engels verslonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die zoon van jou heeft waarschijnlijk behoefte aan goede voorlichting ;-).

    BeantwoordenVerwijderen