dinsdag 22 juni 2010

Te veel Griffels

Wie de Griffel moet winnen? Ik zou willen zeggen: wie niet? Het zijn er wel érg veel dit jaar. Te veel. Tien Zilveren Griffels, dertien Vlag & Wimpels. Daar gaat de suggestie van uit dat er vorig jaar maar liefst drieëntwintig boeken verschenen zijn die bovengemiddeld goed waren. Alsof onze kinderen dreigen te verdrínken in de geweldige, nu al bijna niet meer weg te denken boeken. Dat is gewoon niet waar. Hoog tijd dat de Griffeljury, toch al niet meer de meest serieus genomen jury van het land, zich bezint. En wat mij betreft weer zoals vroeger gaat voor één bekroning. Met als dat verdiend is een paar eervolle vermeldingen. Zoals Woutertje Pieterse het doet. Een prijs die soms nergens op slaat, maar tenminste duidelijk en geloofwaardig is. Je kunt een Griffel ook een keer níet uitreiken, trouwens. Staat in de reglementen. Niet dat dat dit jaar aan de orde zou zijn. Mijn favoriet: Aadje Piraatje van Marjet Huiberts en Sieb Posthuma. Hoog van kwaliteit én echt een succes bij kinderen.

9 opmerkingen:

  1. Er zijn helemaal niet te veel Griffels. Ze worden toegekend in verschillende categorieën en dat is prima. Je kunt een prentenboek niet goed vergelijken met een boek voor twaalfjarigen en dat maakt de Zilveren Griffels nu juist zo uniek. Er komt straks nog één Gouden Griffel aan en dan heb je tóch nog je zin met maar één prijs, Pjotr. - Kom, doe niet zo krenterig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn eerder te weinig penselen! Twee zilveren is het maximum waarom daar niet ook tien of ten minste 5 ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooooo! Wat zijn jullie toch erg. Er kan er maar 1 de beste zijn. Wat mij betreft is bespreekbaar 2 leeftijdscategorieën. Maar TIEN kandidaten en DERTIEN eervolle vermeldingen, dat is gewoon te veel en het is ook gewoon onzin. Een heel doorsnee jaar en dan ineens zo'n waterval. Dat zegt meer over de jury dan over de boeken. Enne... Krenterig is het CPNB. 1000 euro voor de winnaar. Zoals eerder al eens gemopperd: de tweede prijs in een lokale amteurschilderwedstrijd hier twee dorpen van Leiden verwijderd is al 2000 euro. En ik zeg het niet omdat ik jou je Zilver of Goud niet gun voor je prachtige verzamelde werk, Ted. Maar in dit geval hadden er minstens een paar Zilveren Griffels een Vlag & Wimpel moeten krijgen en dan de Vlag & Wimpels weg. Straks komt er op DRIEËNTWINTIG boeken een sticker met een prijs. Dat is ook slechte marketing trouwens, vind ik. Maar wat anders: wat vinden jullie ervan dat Zilver nog Goud kan worden maar Vlag & Wimpel eigenlijk een voetnoot zijn? Vind ik ook zo raar. Ik zou zeggen: deze 23 boeken gaan we bekronen, in oktober horen jullie meer. Veel spannender.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat er maar één de beste kan zijn is iets uit de sport. Er kan er maar één het hoogst springen of het hardst lopen. Daar is dan verder weinig discussie over mogelijk. Je kunt best een wedstrijd uitschrijven waarin bepaald moet worden wie de beste schilder is, Rembrandt of Rubens, maar het is vrij zinloos om op die manier kunst te willen meten.

    De Griffels en Vlag & Wimpels hebben niet alleen de functie om schrijvers een pluim te geven, maar ook om boeken te promoten. In dat licht is het niet zo gek om drieëntwintig boeken onder de aandacht te brengen in plaats van maar één.

    De hoogte van het prijzengeld is niet zaligmakend. Ik ken veel schrijvers die, als ze mochten kiezen, liever de Gouden Griffel zouden krijgen dan een van de andere prijzen, vanwege de status van de prijs. Bovendien zorgt de Gouden Griffel voor extra verkoop, en dat is bij de andere prijzen niet automatisch het geval. Ook winnaars van Zilveren Griffels en Vlag & Wimpels profiteren voor wat betreft de verkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is waar, verkoopbevorderende effect van Gouden Griffel is veel hoger dan het verkoopbevorderende effect van de Woutertje Pieterseprijs. ALS die al een verkoopbevorderend effect heeft. Maar er is ook nog zoiets als geloofwaardigheid en professionaliteit. Het intrigeert me dat je de inhoud schuwt in je reacties. Ik snap ook wel dat in kunst er niet 1 de beste kan zijn, maar als je die gedachte doortrekt moet je helemaal geen prijzen geven. Het is altijd appels met peren vergelijken en daardoor een compromis. Maar ik vind wel dat je een zekere geloofwaardigheid moet behouden en 23 bekroningen is gewoon niet geloofwaardig. Ik snap wel dat jij vanuit jouw positie niet op individuele titels wilt ingaan, maar 2009 was geen uitzonderlijk goed jaar. De jury suggereert van wel. Misschien vínden ze dat ook echt. Ik hoop op een goede onderbouwing in het juryrapport want ik ben benieuwd. Maar voor mij - en daarom maak ik er ook een punt van - symboliseert zo'n lintjesregen de steeds weer opduikende kneuterigheid het kinderboekenvak. Ik zou zeggen 1 Gouden Griffel, 3 Zilveren (maximaal 5 in een bijzonder jaar) en één eervolle vermelding is meer dan genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inhoudelijk? Ik sta er met mijn neus te dicht bovenop. Ik kan nauwelijks objectief genoemd worden als ik zou zeggen dat ik mijn eigen boek verreweg het best vind van allemaal, dus dat zeg ik niet. Maar om eendere redenen zeg ik in het openbaar niks over boeken van collega's. Met sommigen ben ik bevriend en met anderen niet, en ik ben me er wel van bewust dat dat mijn oordeel beïnvloedt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben het met Pjotr eens. Punt een gaan er te veel Griffels naar boeken die 'ontzettend aardig' zijn. Een boek als Ik wil een naam van chocola is erg leuk, prettig dat er zulke boeken zijn. Maar daar kun je toch geen Vlag en Wimpel aan geven? Ted van Lieshout heeft dit boek prachtig gemaakt, maar er wordt toch ook geen AKO-literatuurprijs aan een bloemlezing van Komrij gegeven? En wat deed de Griffeljury enkele jaren geleden: Komrij een Griffel geven voor zijn kinderpoeziebloemlezing...
    Verder kwam er vorig jaar een prachtig boek met verzamelde gedichten uit van Van Lieshout. Prachtig, maar het boek bestaat uit allemaal al eerder gepubliceerd werk. Dat boek zou helemaal geen Zilveren Griffel mogen krijgen. Ik gun het Van Lieshout van harte, maar het gaat hier niet om kwaliteit, maar puur om een principe. Dat er informatieve boeken een Griffel kunnen krijgen vind ik al helemaal verwerpelijk. Het gaat toch om literatuur! Kinderboeken moeten serieus genomen worden. En hoe goed een informatief kinderboek ook geschreven is, wij verlangen toch prachtig gecomponeerde boeken, briljante boeken, fantastisch geschreven??? Het toppunt is wel de Gouden Griffel 2008 voor een informatief boek. Een zeer leuk boek, maar een Gouden Griffel?! Denk eens aan al die arme schrijvers die zulke briljante boeken schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En als er wat minder Zilveren Griffels uitgedeeld werden, dan zou het geldbedrag voor de winnaar iets hoger kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen