zaterdag 10 september 2011

Leesbevorderaarswanhoop.org

Sinds kort online: smakelijk vormgegeven leesbevorderaarswanhoop. Lachen! Klik op 'ik hou van sport' en krijg een... boek over jongens die op jongens vallen. Klik op 'ik ben een meisje' en krijg... roze boeken. Klik op 'ik lees graag' en krijg... alle boeken. En om het extra spannend te maken krijg je, wegens verplichte samenwerking met onze Zuiderburen, stapels suggesties die je in een Nederlandse winkel niet snel aan zult treffen. Met als hoogtepunt een weddenschap. Een, zo te zien, volstrekt Vlaamse aangelegenheid die al zijn tweede editie ingaat. Lees drie boeken in een half jaar en krijg de indruk dat je een wereldwonder bent.

12 opmerkingen:

  1. Als ik het goed heb, start er in Nederland dit jaar ook een Weddenschap (zie voor meer info Stichting Lezen). In Belgie zijn er al twee edities afgerond. Daar hebben afgelopen jaar bijna 1000 vmbo-leerlingen die drie boeken gelezen. Waarom zo negatief? Bereik jij dat aantal vmbo-leerlingen met je recensies?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kritische Pjotr, ik vind boekenzoeker.org een mooi initiatief dat jongeren aan het lezen brengt van betere boeken. Gezien het aantal reacties op de site geloof ik ook dat het werkt.
    De weddenschap slaagt er zelfs in de moeilijkst bereikbare groep jongeren aan het lezen te brengen.
    Ongetwijfeld heb jij een beter alternatief. Ik hoor het graag van jou.

    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geachte respondenten gaan ervan uit dat ik de ambitie heb om VMBO-ers aan het lezen te krijgen. Die heb ik niet. Iedereen is welkom, maar lezen is een intellectuele bezigheid en mag dat van mij ook blijven. Dat leesbevorderaars menen voor VMBO-ers dit soort circusacts nodig hebben sterkt mij alleen maar in mijn mening. Ik geloof maar in twee oplossingen: goede boeken en goede docenten. Die eerste beoordelen is mijn werk. Die laatste inspireren een gehoopt effect van mijn werk. De rest kan me gestolen worden.

    Link heb ik verholpen. Dank, Thijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En goede juegdbibliothecarissen en -essen natuurlijk. Maar die zijn er al.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien als de Noorderbuurse recensenten wat meer aandacht zouden hebben voor literatuur uit het Zuiden, dat er al een rijker aanbod in de Nederlandse boekhandels zou liggen?
    Verder: je beoordeelt deze site volledig vanuit jouw eigen (enge?) perspectief: 'Ik heb niet de ambitie om VMBO-ers aan het lezen te krijgen en bovendien is lezen een intellectuele bezigheid. Die site deugt dus niet." Naast het flagrante elitarisme en de griezelige implicaties die daarbij horen is het ook gewoon flauw. Boekenzoeker.org heeft blijkbaar wel de ambitie om jonge mensen in contact te brengen met fijne boeken en zou dus vanuit die doelstelling beoordeeld moeten worden. Misschien als de Noorderbuurse recensenten wat meer aandacht zouden hebben voor literatuur uit het Zuiden, dat er al een rijker aanbod in de Nederlandse boekhandels zou liggen?
    Verder: je beoordeelt deze site volledig vanuit jouw eigen (enge?) perspectief: 'Ik heb niet de ambitie om VMBO-ers aan het lezen te krijgen en bovendien is lezen een intellectuele bezigheid. Die site deugt dus niet." Naast het flagrante elitarisme en de griezelige implicaties die daarbij horen is het ook gewoon flauw. Boekenzoeker.org heeft blijkbaar wel de ambitie om jonge mensen in contact te brengen met fijne boeken en zou dus vanuit die doelstelling beoordeeld moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'lezen is een intellectuele bezigheid en mag dat van mij ook blijven. Dat leesbevorderaars menen voor VMBO-ers dit soort circusacts nodig hebben sterkt mij alleen maar in mijn mening.'

    Pjotr, voor mij is dit de meest controversiële uitspraak die ik ooit van je genoteerd heb. Daarmee blaas je initiatieven die jongeren aan het lezen willen krijgen dus de lucht in. Niet iedereen heeft immers een goede docent of een goede jeugdbibliothecaris en als een slechte docent dan al kan verwijzen naar een website als boekenzoeker.org , dan is dat tenminste toch al wat.

    Als er niemand was geweest die mij destijds aan het lezen bracht, dan was ik nu misschien een voetballer, kaartspeler, gamer, ornitoloog of alcoholist... maar beslist geen lezer. Is dat genoeg als tegenargument?
    En ja, ik ben nog net zo veel of weinig intellectueel als in de tijd vóór ik lezer was.

    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met bovenstaande reacties eens. Het is ook gewoon zo contradictorisch van iemand die steeds pleit voor 'toegankelijkheid' in boeken.

    Ik ben altijd heel blij als ik een kind op eender welke manier aan het lezen krijg. Of dat nu eentje is dat later bouwvakker wordt of professor.

    En ik vind die website heel erg leuk en hoewel dat voor mij geen must is: ook heel toegankelijk!

    Bas V.M.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ik van controversiële uitspraken houd is geen nieuws. Maar controdictoir... hoogstens ben ik wel eens slordig en dat was ik in dit geval zeker niet. Ik vind dit namelijk allemaal al wat langer.

    Aantal opmerkingen:
    a. Dat volwassenen het een leuke site vinden is geen nieuws, dat braafste leerlingen uit de VMBO-klas het een mooie site vinden ook niet. Kom nog eens bij me terug met indrukwekkende cijfers van niet-brave niet-volwassen mensen die ermee aan het lezen geholpen zijn (en dan bedoel ik meer dan die drie boeken van de weddenschap) en ik zal mijn foute inschatting als eerste bekritiseren en om zeep helpen. Ik denk echter vooralsnog dat ik dit niet verkeerd inschat: met deze site worden alleen mensen bereikt die al van lezen houden.
    b. Ik heb niets tegen lezende VMBO-ers. Ik heb niets tegen wie dan ook die leest. Ik heb iets tegen deze vorm van leesbevordering. Volgens het principe: als je bij jongeren iets wilt bereiken, bel dan een rapper en een hippe websitebouwer.
    c. Niemand reageert op de kern van mijn kritiek dat je wel heel rare boeken uit die zoeker krijgt. Een homoboek als ik op 'Ik hou van sport' klik? Veel niet in Nederland verkrijgbare Vlaamse boeken? Ik heb, kortom, mijn vraagtekens bij de werking van die site. Niet zo zeer bij de motieven ervan. Prima dat er wéér een manier is om boeken te vinden. Zorg dat dat ding wérkt. Want ik weet wel: het mooie is er gauw van af, velen gaan hier bliksemsnel op afhaken. Omdat de wel erg jolige en talrijke keuzemogelijkheden lang niet altijd op je beleving aansluiten en sommige adviezen nergens op slaan.
    d. Het in Nederland promoten van Vlaamse boeken is al helemaal niet mijn taak. Ik schrijf over boeken die ik om journalistieke reden interessant vind. Dat kunnen Vlaamse boeken zijn.
    e. Ik ben geen leesbevorderaar. Ik ben een boekencriticus. Wat is daar toch zo moeilijk aan? Klagen over bewust ontoegankelijke boeken (want dat is Kunst) is iets anders dan VMBO-ers koste wat kost aan het lezen willen krijgen.

    Er is maar één vorm van leesbevordering: goede boeken schrijven. Nou ja twee: zien lezen doet lezen. Oké, drie: een warm bed of luie stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja meningsvorming heeft toch altijd te maken met je startovertuiging!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, ja. Dat is onvermijdelijk. Wat je zo in je studententijd als je 'missie' ontwikkelt, blijkt later behoorlijk onwrikbaar. Maar misschien komt dat ook omdat je in zo'n tijd ook de ruimte hebt voor goed denkwerk. Maar wees eerlijk: hoeveel mensen zie je in je leven écht van mening veranderen? Ik laat wel eens een veer, maar een 'kernovertuiging'?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. had een paar dagen geleden een reactie geplaatst die ik nu niet meer terug vind. jammer, of mijn reacties worden verwijderd of ze worden niet goed geplaatst. ben benieuwd of deze reactie blijft staan.

    BeantwoordenVerwijderen