maandag 26 april 2010

Geronimo Stilton: De avonturen van Odysseus

Het ultieme bewijs dat Harry Potter vooral een succes was bij volwassenen is dat niemand mij ooit eens vraagt wat ik van Geronimo Stilton vindt. Nou is dat niet onterecht, Geronimo Stilton heeft de diepgang van een plak fabriekskaas. Van enig plezier bij het maken ervan is niets te merken. Zelfs dat de boeken populair zouden zijn bij kinderen laat zich lastig bewijzen: niemand heeft het erover. Het bedrijf Stilton is, als we de website mogen geloven, vooral een winkel. 99% marketing, 1% inhoud. Waar een blad als Donald Duck veel tijd steekt in lezerscontact door brieven af te drukken, houdt de wakkere muis meer van eenrichtingsverkeer. Daardoor weten we dus, behalve vermoedelijk hoge verkoopcijfers, feitelijk niets. Dat vind ik altijd een beetje verdacht. Mijn aandacht was ineens getrokken toen ik zag dat Stilton ook de klassiekers ging hervertellen. Nu met met 20% meer inhoud! Slim, kost niets, je hoeft ze alleen maar over te schrijven, die klassiekers. De boeken zijn ook ineens drie keer zo dik. Hoewel ik altijd wel sympathie heb voor nieuwe Homerus-vertalingen, roept deze vooral schouderophalen op. Ik vrees dat het vermoedelijke publiek van achtjarige Nickelodeon-meisjes hetzelfde zullen doen. Zelf lees ik toch liever de écht grappige versie die Donald Duck er in betere tijden van gemaakt zou hebben. Het meest tragisch is nog wel dat de onbekende Italiaanse tekstschrijfsters noch de Nederlandse vertaalster op het idee zijn gekomen om het boek Odysmuis te noemen.

7 opmerkingen:

  1. Het is niet mijn smaak, okee. Maar nietsuperveelletterslezende kinderen zijn er dol op. Mijn kinderen mogen elk jaar inde boekenweek een boek van oma kopen. Dochter van (toen) 8 kwam heel blij thuis met....Geronimo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk, eindelijk hoor ik eens wat! Je moet er wat voor doen... ;-) Ik hoorde net in De Slegte, ook altijd wel een gulle en interessante bron van informatie, dat er veel om gevraagd wordt. En dat de klassen van hun eigen kinderen het ook graag lezen, hoewel zelden meer dan één keer. Volgens mij is deze serie zo fabrieksmatig gemaakt dat zelfs kinderen het door hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, mijn zoon van 10 wilde tijdje terug ook een boek van Geronimo zo'n echte dikke uit de boekhandel voor 25,- euro. Maar na het lezen er van zei hij ' jee wat zonde van het geld, zo duur en je hebt het zo uit'. Niet echt een zuinig type die zoon van mij dus dat zegt wel wat. Hier in huis sindsdien nooit meer iets over Geronimo gehoord ook mijn dochter van bijna 8 heeft het gelezen maar ook daar bleef het stil. Goede smaak dus die twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Het ultieme bewijs dat Harry Potter vooral een succes was bij volwassenen is dat niemand mij ooit eens vraagt wat ik van Geronimo Stilton vindt."

    Eh, wat was nou het bewijs?

    Ik geloof je verder meteen hoor over die boeken, maar bij mijn werk op de kinderafdeling van Dekker vd Vegt (Selexyz Nijmegen) heb ik wel degelijk gemerkt dat veel kinderen fan zijn van deze serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Sammie,

    Mijn openingszin is (bewust) wat crypyisch. Lees 'm nog eens goed. Hij gaat helemaal niet over het succes van Geronimo Stilton.

    Pjotr

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij kinderboeken-hypes malen de grote mensen er niet om of het goede boeken zijn en zijn ze daarom niet nieuwsgierig naar het oordeel van een echte recensent, en bij boeken die ze zelf lezen wel? Of grote mensen kennen de Stiltonboeken niet? (trouwens, HP is toch minstens evenveel een succes bij kinderen als bij volwassenen?)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Precies Sammie. Sterker nog: ik denk dat Harry Potter een groter succes was bij volwassenen dan bij kinderen. Het bewijs? Ik ben tien jaar bijna dagelijks gevraagd wat ik nu als recensent van Harry Potter vond. Echter, over andere hypes hoor ik weinig tot niets. Daar kun je verschillende conclusies uit trekken.
    - Harry Potter was een échte hype, de hypes die erna kwamen zijn door uitgevers bedacht
    - Harry Potter was de eerste hype op die schaal, daarna hebben de meeste volwassenen hun aandacht verloren voor hypes
    - Harry Potter is een immoreel of slecht of pedagogisch onverantwoord boek, en volwassenen maken zich er zorgen over (zoals bij de Griezelhype van de jaren negentig)
    - Harry Potter werd erg veel gelezen door volwassenen, die daarna nieuwsgierig waren om hun eigen oordeel met dat van een 'deskundige' te vergelijken
    - Harry Potter kwam om (een aantal van) bovenstaande redenen vaak in het nieuws en was alleen daarom een leuke aanleiding voor een gesprekje met een 'deskundige'

    Ik denk zelf dat een kinderboek alleen een hype kan worden als volwassenen erin geïnteresseerd zijn. Voor Harry Potter hoorde je wel eens van sullige studenten die toegaven dat ze graag Annie M.G. Schmidt lazen of het jeugdjournaal beter begrepen dan dat voor volwassenen. Dankzij Harry Potter zijn zulke opvattingen salonfähig geworden.

    Stilton, ten slotte, is een verkoopsucces bij kinderen en meer niet.

    BeantwoordenVerwijderen