vrijdag 24 december 2010

Lezersvraag: het ultieme kerstvakantieboek?

Beste lezer! Over één week is het kerstavond. Buiten sneeuwt het. En iedereen is ziek aan het worden. De omstandigheden voor lekker lezen in bed zijn zelden zo goed. Daarom deze lezersvraag: wat is het ultieme kersboek? Randvoorwaarden: a. het moet een kinder- of jeugdboek zijn, b. het moet in het Nederlands verkrijgbaar zijn en c. het moet verkrijgbaar zijn in bibliotheek of boekhandel, d. geen bundels verhalen of puzzels die door uitgevers op de markt worden gekwakt in deze dagen maar een écht boek, e. hoeft niet per se sneeuw te bevatten. Graag jouw tranentrekkende betoog hieronder of op Facebook. Bedankt!

19 opmerkingen:

  1. De wind in de wilgen -- de zomer hoofdstukken voor Kerst, de Kerst hoofdstukken voor de zomer.

    Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tuinen van Dorr van Paul Biegel, het verhaal De Sneeuwkoningin van Andersen (20 grote bladzijdes) en voor een paar uur griezelen en lachen De Malteser Erfenis van Anthony Horowitz.
    En inderdaad De gebroeders Leeuwenhart van Lindgren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Tolbrug van Aidan Chambers, het mooiste boek dat voor jongeren is geschreven. Daarna wacht de volwassen literatuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een kersboek? Dan denk ik toch aan Flipje Tiel. Sorry flauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De gebroeders Leeuwenhart, zoals hierboven al gezegd en door je illustratie geïmpliceerd.

    Ik zou best iets originelers willen zeggen, maar ja, dan laat ik het ultieme kerstboek ongenoemd.

    Tenzij... Meester van de Zwarte Molen!
    Nachtverhaal?

    Nèèèh. Gebroeders Leeuwenhart.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe is het mogelijk dat ik de eerste ben: De brief voor de koning natuurlijk! En als er daarna nog tijd is Geheimen van het wilde woud.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ronja de roversdochter!
    Daar zit veel sneeuw in en liefde en ruzie en alles.
    Of als je iets meer van deze tijd wilt: een boek van John Green.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @v/hschrijverdezes: Maar voor Tonke Dragt hebben we altijd tijd. Zeeën van tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Michiel (Emiel) van de Hazelhoeve! Het slachten van het kerstvarken, die eindeloze beschrijving van al dat eten en Michiel die dat allemaal gaat uitdelen aan de 'rij grauwe spoken' van het armenhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, ik wilde natuurlijk ook Tonke Dragt willekeurige titel noemen maar ja... dat weten jullie nu wel. Ok, ik beken, mijn katerige (Tonke kan tevreden zijn) dag in bed gisteren bracht ik door met De geheimen van het wilde woud.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een aantal van bovengenoemde boeken, maar natuurlijk ook Pietje Bell (de hele reeks).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vakantie, eindelijk tijd om i.p.v. beroepsmatig 'over' boeken ze nu 'echt' te lezen. Ik had niet verwacht dat er achter de omslag van "Dit is geen dagboek" van Erna Sassen zo'n mooi boek zou schuilgaan. Het is een boek voor Young Adults, maar als 50-plusser zat ik soms hardop te lachen, en dan weer liepen de tranen in mijn leesbril. Bovendien een muzikaal boek. Lees het, en je begrijpt wat ik bedoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het met een Gouden Griffel bekroonde Helden op sokken van Annie Makkink en Marit Tornqvist. Qua sfeer onovertroffen, zeker in de kerstperiode. Als leesboek Lucas van Kevin Brooks, zelden zoveel tussen de regels doorgelezen.Heerlijke kerstkost.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De lange winter van Laura Ingalls Wilder, deel 6 van de Kleine Huisserie, onafhankelijk van de andere delen te lezen. Winter, afzien, ellende, elkaar helpen, er samen doorheen komen, alles komt goed - ultieme kerstgevoel.

    En net als voorgaande sprekers vind ik bijna alle boeken van Astrid Lindgren erg kerstig. Ronja, Bolderburen, Madieke, Pippi, Lotta, Michiel - allemaal hebben ze verrukkelijke kerstdelen.

    Maar als het echt om Kerst gaat, niet om winter in het algemeen, dan toch Een kerstvertelling (ook in het Nederlands gepubliceerd als A Christmas Carol) van Dickens. Scrooge dus, ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voor mij staat als ultiem Kerstboek in herinnering: De kinderen van de grote fjeld, van Laura Fitinghof, als 10 jarige rond kerst gelezen en nooit vergeten. De kinderen samen, het avontuur, de zielige stukjes, het gevaar, de wolven etc.
    Ook las ik in de winter, toen ik 12 was de Tolkien trilogie In de ban van de ring in een keer uit.
    En nog een serie gelezen tijdens de Kerst: De avonturen van Taran, van Lloyd Alexander.
    Verder staat het boek: de Gevaarlijke vensters van Tonke Dragt mij nog bij.
    Later las ik pas boeken van Paul Biegel, ook echte Kerstvakantie boeken, vooral Tuinen van Dorr.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Astrid Lindgren, met Winter in Bolderburen en Pippi Langkous. Gebroeders Leeuwenhart is altijd goed, dus zeker ook met kerst.
    Boris van Jaap ter Haar.
    The Lion, the Witch and the Wardrobe van C.S. Lewis

    BeantwoordenVerwijderen
  17. eh... het betoverde land achter de kleerkast, bedoel ik natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen