donderdag 13 januari 2011

Fiet wil rennen op i-Phone, lezers gezocht

Nou, daar gaan we: prentenboek op I-phone als eerste serieuze begin van het digitale boek. Ik vind elektrisch lezen niet vies, ook al sta ik ook niet te juichen, om voor de hand liggende redenen. Als recensent ben ik benieuwd hoe ik die boeken moet beoordelen zolang ze niet niet gratis op één platform worden aangeboden. Ik heb geen I-phone. Maar voor prentenboeken is digitaal lezen een heel logische stap, al was het maar vanwege de animatiemogelijkheden. Tegelijkertijd kun je je afvragen of de grens tussen een geanimeerd prentenboek en een tekenfilm niet heel kunstmatig is. En dus het digitale prentenboek nu in de vierde versnelling zit op de snelweg naar het einde van het prentenboek. Tegelijkertijd heb ik groot vertrouwen in de onvervangbaarheid van het voorlezen. Hoe dan ook ben ik erg benieuwd naar eerste reacties van lezers op Fiet wil rennen en Voordat jij er was. Ik was over allebei de boeken niet vreselijk enthousiast, maar ik kan me bij de eerste wel voorstellen dat de digitale versie net dat toevoegt wat ik miste. Beweging namelijk. Laat weten wat je vindt, hier of op Facebook.

3 opmerkingen:

  1. Als ouder vind ik het niet echt aanlokkelijk omdat kinderen nu al zoveel achter beeldschermen zitten; tv, computer en nintendo. Om dan s'avonds voor het slapen het gezellige voorlezen te verruilen om naar zo'n filmpje te kijken op je I-phone, nou nee. Wie zei ook weer dat de lift ook geen concurrentie zou zijn voor de trap?
    Neemt niet weg dat ik heel graag een I-phone zou hebben en als ik hem had ook vast deze twee prentenboeken als app zou kopen en dat terwijl ik ze beiden als prentenboek niet gauw zou kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mijn kinderen (2,5 en 4 jaar) slaat de app niet aan. Ze vinden de spelletjes op mijn iphone wél leuk, en vinden "alleen maar een filmpje" blijkbaar saai (of ligt het aan dit verhaal?). Ik vond het ook wel erg lang duren; kon zelf ook niet geboeid blijven kijken.

    Wel interessant om je af te vragen of filmpjes prentenboeken gaan vervangen. Ik hoop het niet. Alleen luisteren is zo heerlijk rustgevend - ik kan het gevoel ervan nog zo oproepen. Ik heb echt het idee dat je hersens anders werken als je alleen luistert dan wanneer je er beelden bij krijgt. Ik hoop dat die afwisseling tussen voorlezen en film kijken blijft bestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een aantal jaren geleden werd de Kiekeboekprijs in het leven geroepen. DE prijs voor het mooiste peuterboek van het jaar. Intussen heeft 'dit' de naam Nationale Voorleesdagen gekregen, gedragen door het CPNB.Bibliotheken werken sinds die tijd met DAT boek. Helaas moeten we constateren dat DIT boek voor peuters moeilijk te begrijpen is.
    De digitale versie helpt mee om het inzicht te vergroten. En het lied dat Erik van Os erbij gemaakt heeft, helpt ook mee.
    M.i. zou een -winnend- prentenboek voor zich moeten spreken en integraal ingezet kunnen worden voor de doelgroep peuters.

    Voorlezen moet ook vooral de interactie tussen ouder en kind bevorderen (een basis voor de rest van hun leven...)en dat is alvast 1 verschil met het gedigitaliseerde prentenboek.

    Het 'boek' blijft altijd bestaan!

    BeantwoordenVerwijderen