woensdag 16 december 2009

Kent Jeltje haar klassieken?

Ik vind erudiete politici altijd een feest en mijn allereerste stem als achttienjarige ging dan ook naar Hans van Mierlo. Citeren uit of verwijzen naar de literatuur is echter niet meer zo populair in de Tweede Kamer. Tot ik afgelopen vrijdag Jeltje van Nieuwenhoven het volgende hoorde zeggen in de Volkskrant:
[...] je moet in de politiek wel weten waar je naartoe wilt. Het is niet Alice in Wonderland: dat je bij een driesprong komt en het konijn je de weg wijst.
Ik ging natuurlijk gelijk zoeken, maar kon het zo gauw niet terugvinden. Driesprong? De weg wijzen? Toen bedacht ik me: het is niet logisch ook. Het witte konijn is er juist om Alice de verkeerde kant op te sturen. Alleen in een hele slechte parodie zou het witte konijn de goede weg aanwijzen. Ik ben geen fan van de PvdA, nooit geweest. En wel precies om déze reden. Ze zeggen het één, maar ze bedoelen het ander. En dat hebben ze dan zelf niet eens meer door. Ik zal nooit van mijn leven op een PvdA-er stemmen, maar oud-bibliothecaresse Jeltje van Nieuwenhoven was de enige die me ooit aan het twijfelen bracht. Is die romance over, nu ik toch begin te vermoeden dat ze uit haar nek kletst als een gekke hoedenmaker? Of heb ik gewoon niet goed genoeg gezocht? Wie weet Jeltje te redden en de passage te vinden waar ze naar verwijst? Graag hieronder schrijven of je het hebt gevonden of niet. Leuk voor de kerstvakantie. Maken we er een wedstrijd van!

8 opmerkingen:

  1. Volgens mij is het een tweesprong.
    En het is niet het konijn dat de weg wijst maar de cheshire cat.
    Alice vraagt: 'Kunt u me misschien vertellen welke kant ik op moet?'
    'Dat hangt er heel erg van af waar je heen wil,' zei de Kat.
    'Dat kan me niet zoveel schelen-'zei Alice.
    'Dan doet het er niet toe welke kant je op gaat,' zei de Kat.
    - als ik maar ergens kom,'voegde Alice er aan toe.
    'O, dat zal wel lukken,' zei de Kat, 'als je maar lang genoeg doorloopt.'...

    Dus eigenlijk juist een heel goed motto voor politici!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een tweesprong is toch een driesprong?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps, sorry!
    Zo ga ik die wedstrijd nooit winnen natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Zegt u me eens, hoeveel wegen komen er samen bij een Tweesprong?'
    Frans dacht een ogenblik na. 'Drie,' antwoordde hij. 'Een weg die zich in tweeën splitst; dat zijn dus drie wegen totaal.'
    'Juist! En hoeveel zijn er dan bij een Driesprong?'
    'Een Driesprong... drie,' antwoordde Frans. 'Oók drie wegen,' voegde hij er enigszins verbaasd bij.
    'Wat volgt hieruit?' sprak de magiër belerend: 'Een Tweesprong is hetzelfde als een Driesprong. Dan kan een Zessprong ook gelijk aan een Zevensprong zijn.'
    Frans fronste zijn wenkbrauwen en zei niets.
    'Denkt u maar na,' ging de magiër voort. 'Men zou het zó kunnen bewijzen: Een zessprong verkrijgt men door een viersprong en een tweesprong bij elkaar op te tellen. Een zevensprong is gelijk aan een viersprong plus een driesprong. En daar een driesprong en tweesprong hetzelfde zijn, is bewezen dat een zevensprong evenveel wegen heeft als een zessprong.'


    Sorry meneer van Lenteren, geen antwoord op uw vraag, maar wel mijn eerste associatie na vorige reacties. Bron hoef ik denk ik niet te vermelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaha ik had ook al op mijn kop gehad van mijn dochter. 'Jeetje mam, heb je De Zevensprong soms niet gelezen ofzo?' Toch is het raar dat alles altijd maar weer uitkomt bij Tonke Dragt.
    gelukkig nieuwjaar allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb heel Alice erop nagelezen, maar inderdaad, ze vraagt nergens de weg aan het witte konijn. Eigenlijk speelt dat hele konijn ook een veel minder belangrijke rol dan ik dacht. Dus helaas, ook ik ga niet voor de prijs. Wel ga ik het nu aan mijn dochter voorlezen, dus dat heeft zij erbij gewonnen (hopelijk is ze het daarmee eens).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig dat je zegt: ik ga niet voor de prijs. Ik wilde juist bewijzen dat het er niet in stond en dat heb jij gedaan door het te lezen. Dus jij verdient de prijs. Alleen is er geen prijs... Daarom hier een ferme digitale handdruk. Bedankt, Margriet!

    Jeltje mailde me trouwens terug dat zij er niet goed over nagedacht had toen ze dat zijn en bij nader inzien ook wel wilde geloven dat het de kat was en niet het konijn, zoals Anna al zei. Ze voegt daar aan toe dat het maar een voorbeeld was, maar dat ze achteraf ook vind dat je daar konijnen in het algemeen niet voor mag misbruiken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toen ze dat zijn = toen ze dat zei, natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen