woensdag 20 januari 2010

Pyjamafeestje op nationale voorleesdag

Mijn dochter (4) ging vanochtend glunderend naar school in haar pyjama. Dat was een stuk interessanter dan dat er ook voorgelezen werd. Dat maakt ze wel vaker mee. En ze is niet de enige. Uit cijfers van Stichting Lezen, aangehaald door CPNB, blijkt dat 8 van de 10 ouders voor het slapengaan voorlezen. Lijkt me zo florissant, dat je er eigenlijk geen dure campagne meer aan hoeft te wijden. Of gaat het hier om 8 van de 10 ouders die al voorleest? Hoeveel ouders lezen er dan niet voor? Dat voorlezen uitstekende leesbevordering is, daar hebben we overigens geen onderzoek voor nodig. Dat is er wel, overigens en ja hoor: het helpt. Spannender zijn de pogingen van Stichting Lezen en de Vereniging Openbare Bibliotheken om baby's aan het lezen te krijgen en nog spannender: hoe houden we ze na de basisschool tussen de boeken? Ouders, dat kan alleen maar als júllie het goede voorbeeld geven. Lees zelf ook eens een boek. Terwijl je kind erbij is. En roep hard 'Sssst! Papa leest.' Dat helpt.

2 opmerkingen:

  1. Kind in ledikant: koop afgeschreven biebboeken, gooi ze erbij. Maakt niet uit of ze opgegeten worden, je kind leert lezen in bed.
    Kind houdt van boeken die jij afschuwelijk vindt: koop afgeschreven biebboeken. Maakt niet uit of je ze na een jaar weggooit. Kind leert dat het kan kiezen.
    Kind moet iets lezen dat jij mooi vindt: koop mooi nieuw boek, laat het op de bank slingeren. Zeg niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, ja ik ben ook van laten-slingeren-leesbevordering. Dat is in mijn geval wel erg makkelijk, ik keer gewoon elke week een boodschappentas met boeken om en laat mijn dochter d'r gang gaan. Maar ja, luxesituatie van de recensent. Ik blijf er wel bij: ook zelf lezen en liefst op een moment dat ze met je willen spelen en jij dan laat merken dat je dit even belangrijker vindt. Staat ook enorm interessant. Bij ons wordt bij het ontbijt niets meer gezegd, alleen gelezen. Ik wacht nog op de dag dat mijn dochter zegt: 'Ssst, papa, ik zit te lezen.' Dan ben ik klaar.

    BeantwoordenVerwijderen