donderdag 11 november 2010

Leraren maken kennis met literaire bloggers

Op de Dag van het Literatuuronderwijs geef ik met Dirk Leyman van De Papieren man een workshop over literair bloggen. Het doel van de workshop is dat er aan de hand van een discussie duidelijk wordt hoe literaire blogs ingezet kunnen worden in het literatuuronderwijs. Is het fenomeen slechts interessant als achtergrond voor docenten of ook voor leerlingen? Ook de opkomst van sociale netwerken als Facebook en Hyves wordt besproken. Wat valt hier te winnen voor het literatuuronderwijs? Ik citeer hier het programmaboekje. Nou ben ik wel benieuwd, beste lezers: wat vinden jullie ervan? Wat kunnen of wat zouden literaire bloggers moeten betekenen voor leraren? Wat zouden leerlingen aan dit weblog kunnen of moeten hebben?

7 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een fantastisch podium (lage drempel, leerling kan lekker anoniem blijven)om te discussiëren over een boek dat de leerling heeft gelezen. Vragen, gesteld door andere lezers die de leerling laten nadenken over wat het boek hem of haar (of juist niet) heeft gedaan. (Vooral niet vragen wat ze ervan hebben geleerd...)
    Maar wel, herken je je in de hoofdpersoon? Zou jij dezelfde beslissing hebben genomen of een andere? M.a.w. een podium waarin een leerling zelfstandig, zonder pottenkijkers kan leren om van literatuur te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het grote probleem voor de doorsnee leerkrachten is dat, zelfs al zouden ze (jeugd)literatuur echt in hun onderwijs willen brengen, ze het huidige boekenaanbod niet kennen. Of ze kennen wel titels en auteurs, maar hebben geen flauw idee of die nu goed of literair of pulp of wat dan ook zijn. De oorzaak is simpel: leerkrachten zijn een afspiegeling van de maatschappij, en de meeste mensen uit de maatschappij zijn geen echte lezers, dus de meeste leerkrachten ook niet.
    Die blogs kunnen (zouden moeten) dus in de eerste plaats een basisbehoefte invullen: boeken en auteurs van 2010 voorstellen, bespreken en beoordelen.
    En al de rest is ook nuttig, maar komt op de tweede plaats (tenminste voor blogs voor leerkrachten).
    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is onacceptabel als een leerkracht Nederlands het huidige boekenaanbod niet kent. Een leerkracht is geen afspiegeling van de maatschappij! In zijn vrije tijd misschien. Maar hij/zij is iemand die vanuit zijn taak (daar wordt hij voor betaald!) het huidige boekenaanbod moet kennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De sociale media, inclusief de weblogs, zijn een relatief nieuw fenomeen. Bij het gebruik hiervan in de literatuurlessen denk ik aan een zoektocht naar de nieuwe mogelijkheden die zij bieden op literair gebied, aan de zoektocht naar de vele nieuwe uitingen van literatuur. Het ontstaan van de P.O.D. (print on demand)- uitgeverijen blijken drempelverlagend te zijn. Wat zijn de nieuwe mogelijkheden? Hoe ontdek je de juweeltjes in het enorme aanbod? Die vragen vind ik interessant. Net als in de muziek, waar door het downloaden creatieve vernieuwende (afzet-) oplossingen worden gezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wijs er graag op dat het verwijderde bericht is verwijderd door de auteur van dat bericht, niet door de auteur van dit weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik blijf het een lastige vraag vinden: wat dragen weblogs bij aan het literatuuronderwijs. Zelf hoop ik leraren te prikkelen tot het bijhouden van interessante literatuur voor kinderen en jongeren. En tot het blijven nadenken over de vraag hoe je gelukkige lezers 'maakt'. Het medium is volgens mij niet zo heel belangrijk, behalve dat ik het aardig vind dat je op een weblog met je lezers in gesprek kunt. En dat er een kans bestaat dat je eens zomaar door iemand gevonden wordt. Een stukje in de krant verdwijnt al snel weer in de grote papierversnipperaar van de tijd, een blogpost niet. Ook ben ik minder doelgroepafhankelijk. Iemand die niet de Volkskrant leest, kan toch op een stukje van mij stuiten. Soms komeren er zelfs jonge lezers op mijn blog. Dat is nog wel het allermooiste.

    BeantwoordenVerwijderen