woensdag 22 juni 2011

Penseeljury heeft groot gelijk

Enig rumoer in het kinderboekenreservaat over de Penseeljury. Die heeft namelijk besloten om, tegen eigen regels in, drie buitenlandse illustratoren te nomineren voor goud: Armandus de Zoveelste van Vanessa Verstappen (Terra Lannoo), Kleuralles van Joëlle Jolivet (Harmonie) en Seizoenen van Blexbolex (Clavis). Ik geef de Penseeljury groot gelijk. Ik heb nog eens gekeken naar het Nederlandse aanbod van vorig jaar. Daar zitten wel interessante illustratoren bij (bijvoorbeeld Loes Riphagen, Natascha Stenvert, Arnoud Wierstra en Daan Remmerts de Vries) maar niet per se een kandidaat voor goud. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het volledig eens ben met de keus van de jury voor net déze boeken, maar dat is van minder belang. Ik zou het wel mooi vinden als Joëlle Jolivet, de ontdekking van het afgelopen decennium, een keer goud kreeg. En wat een mop: goud voor een kleurboek! Ik verheug me erop. Het is namelijk een ge-wel-dig kleurboek. Ook Blexbolex is - hoewel ik mijn eigen kinderen niet met dat Seizoenenboek verveel - een feest voor het oog. Maar ja, het zal dat vreselijke boek van Vanessa Verstappen wel worden. Dán mogen de Nederlandse illustratoren mopperen. Maar alleen omdat die prijs niet naar het buitenland mag? Omdat het een 'aanmoedigingsprijs' zou zijn? Ga toch kleuren! Een Penseel is geen schouderklopje.

9 opmerkingen:

  1. Beste Pjotr,

    Ik begrijp uw frustratie als Nederlander dat er voor deze prijs geen Nederlandse talenten zijn geselecteerd. U refereert naar zij die wel zijn geselecteerd, maar ik vind uw woordkeuze wat betreft Vanessa wel erg ongelukkig. Kent u haar persoonlijk misschien? Ik wel en ze is allesbehalve vreselijk.

    Talenten moeten worden aangemoedigd, ongeacht of het voor een kleurboek is, of een literair meesterwerk of een baanbrekend maatschappelijk onderzoek, ongeacht Belgisch, Frans, Nederlands...

    Als uw blog bedoeld is om uw frustraties neer te pennen, ga dan verder met wat u doet, maar wik en weeg aub bepaalde woorden voor u ze neer pent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Anoniem, ik geef u geheel gelijk wat de ongelukkige woordkeus betreft. Het was hier in het geheel niet mijn bedoeling om een persoonlijke aanval op Vanessa te doen. Ik bedoelde dit specifieke boek, dat ik niet genomineerd zou hebben voor een Gouden Penseel. Maar waar u mij verwijt dat ik wat beter nadenk voor ik wat neer pen, had u wel iets beter mogen lezen. Ik ben helemaal niet gefrustreerd over de afwezigheid van Nederlandse kandidaten. Integendeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 'die vreselijke Vanessa Verstappen' veranderd in 'dat vreselijke boek van Vanessa Verstappen'. Want we spelen op de bal, niet op de vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Pjotr,
    U en ik verschillen vaak van mening als het op het beoordelen van boeken aankomt. Geen probleem, dat is zelfs goed, hoe meer meningen, hoe meer discussie, hoe interessanter het discours kan worden. Laat ik daarom even zeggen wat ik van het werk van Vanessa Verstappen vind. Waarom precies van haar? Omdat het in uw stukje op een botte, onverantwoorde manier van de tafel wordt geveegd, die haar werk, noch het discours over kinder- en jeugdliteratuur recht doet. Dat zij in een periode, waarin veel auteurs krampachtig op zoek zijn om met effect en met betekenisloze franje boven de herrie van de commerciële producties uit te komen, zich met sober, enigszins klassiek werk profileert, vind ik op zich al bijzonder sterk. Dat zij met haar houtsneden, ondanks de rigide techniek, toch inventief kan zijn, dankt zij aan haar grote technische kwaliteit. Dat haar prenten in alle eenvoud zo’n gebalde kracht uitstralen, danken ze aan haar doordachte visie op beeld en verhaal. Het is er Vanessa Verstappen niet om te doen om mooie prentjes te maken. Zij is in staat om tijdloze beelden te scheppen en binnen de literatuur werkelijk iets te betekenen. Zij was dit jaar laureate voor de Goed voor Druk-prijs, die de Vlaamse Illustratorenclub en De Leeswelp samen organiseren om jonge illustratoren een forum te geven. Zij verdient het ten volle om gezien en ernstig beoordeeld te worden. Het kan zijn dat haar beelden bij u niet in de smaak vallen. U mag het ‘vreselijk’ vinden en u mag dat ook schrijven. Als hier enkel uw persoonlijke smaak spreekt, dan heeft dat oordeel op het publieke forum geen belang. Smaken verschillen en dat mag. Als u als recensent spreekt, dan zouden een professionele kijk en een weldoordachte argumentatie passender zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Jen de Groeve, dank voor uw reactie. Ik heb in bovenstaand stukje iets willen zeggen over de - naar mijn idee - terechte wens van de Penseeljury om Goud over de grens te brengen. Niet een grondige analyse willen geven van de genomineerde kunstenaars. Ik ken het werk van Verstappen en ik vind het zelfs mooi en interessant. Echter... ik sprak hier (toegegeven: onvriendelijk en korter door de bocht dan ooit tevoren) de vrees uit dat de jury wel weer voor het minst toegankelijke werk zou gaan. Ik vind het werk van Verstappen niet erg toegankelijk, en in het bijzonder ook niet het boek dat hier genomineerd is. Ik heb helemaal niets tegen het gebruik van minder voor de hand liggende technieken en ik zeg ook niet dat kinderen dat niet mooi vinden, ik spreek mijn zorg en ergernis uit dat de Griffel- en Penseeljury's al bijna dertig jaar zo'n sterke en monomane voorkeur hebben voor de ontoegankelijkste boeken van de stapel. Als u mijn meer doorwrochte recensies over prentenboeken leest, zult u zien dat ook ik niet voor de blije gezichtjes van Harmen van Straaten ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Pjotr,

    Ik kreeg de 'fantastische eer' om bij Vanessa in de klas te mogen zitten tijdens onze studie Illustratie in Sint Lucas Antwerpen. Het werk dat zij ons toont in 'Armandus de Zoveelste' vormt slechts een kleine fractie van haar kunnen! Voor mij is dit tevens een mooi bewijs dat enthousiasme, doorgedreven inzet, sterke technische kwaliteiten, talent, visie, en vooral 'een héél erg groot hart' voor ons vakgebied perfect kunnen samengaan. Bovendien heeft zij echt begrepen waar het verhaal van Dimitri Leue inhoudelijk om draait, en naar haar prenten kun je aandachtig en eindeloos blijven kijken als toeschouwer. De beeldtaal die zij hierbij hanteert is universeel, omdat zij emoties en situaties vertaalt op een eigenzinnige en directe manier. Zelfs een leek kan dit beamen bij de eerste aanblik. Er zijn ook een aantal invloeden terug te vinden, maar bovenal merk ik de unieke stempel van Vanessa zelf!
    Meer nog is zij als persoon werkelijk on-ge-loof-lijk.... Dit was des te verbazender voor mij(en wellicht ook voor mijn andere medestudenten)om persoonlijk vast te mogen stellen. In zekere zin was zij zelfs het cement dat 'onze klas' vormde.
    Zij overstijgt en overtreft, maar heeft een bijzonder nuchtere kijk op de dingen. Zij doet wat zij moet doen, zonder enige scrupules.
    Als gediplomeerd illustrator informeer ik mij natuurlijk goed over het hedendaagse boekenaanbod, ook in het buitenland. Natuurlijk kan ik onmogelijk elk boek doornemen (zoiets wil ik grondig doen), maar op basis van wat ik allemaal al heb gezien/gelezen/doorgenomen vind ik dat dit boek 'in zijn totaliteit (!)' absoluut het recht heeft om te mogen concurreren met de allerbeste boeken! Ik wilde dit gewoon even meegeven als ooggetuige, om voorbarige conclusies die geen vast grond onder de voeten hebben te kunnen staven.
    @Jen de Groeve = u had het niet beter kunnen verwoorden, bedankt hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oei Pjotr, je slaat hier echt wel de bal mis. Ik ben een en ander over de Penselen aan het opzoeken en heb deze blijkbaar over het hoofd gezien. Heb je het boek van Dimitri Leue wel bekeken en gelezen? Dat jonge meisje tilt dat boek eventjes op naar een klassieker. Het mooie (weliswaar in de computer gehouwen) werk van Blexbolex heeft gewonnen, je zal wel de enige blije Nederlander zijn? Goed, het is pure eyecandy, maar kom, echt een meerwaarde in de jeugdliteratuur is het toch niet? Benieuwd naar een reactie!

    Floris Bekkers

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dan heb je mijn stukje toch niet helemaal goed gelezen. Ik hoopte dat Jolivet zou winnen. Blexbolex vond ik erg mooi, maar eigenlijk geen boek voor kinderen. Hetzelfde geldt voor kandidaat nummer drie. Ik spreek de kwaliteit niet tegen. Maar alleen Jolivet maakt echte kinderboeken. Overigens ging mijn stukje er vooral over dat ik begreep dat er een keer goud naar een buitenlander ging. Daar was commotie over. Misschien te veel in een stukje ;-) Ik hoop dat je wat aan deze reactie hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige blog ik kom hier zeker vaker even kijken!

    Top 10 Boeken

    BeantwoordenVerwijderen