maandag 18 februari 2019

Weekgreep #1906: deel 8x13=104 van de waanzinnige boomhut met steeds meer verdiepingen, konijn steelt duisternis, Hervé Tullet maakt papier interactief, debuut-met-eloquente-ballen, trend: prachtige prentenboeken met veel te veel tekst

26. Andy Griffiths en Terry Denton De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen
Dit megaleessucces moet geleid hebben tot ruzie: iedereen naar buiten behalve zonen, die vaders achtervolgen met de flauwe grappen onderaan alle (!) bladzijden. Of heb je het achtste deel van deze tafel van dertien nog niet in huis?

27. Nicola O'Byrne Het konijn, het Donker en de koektrommel
Aandoenlijk prentenboek over konijn dat niet naar bed wil. Gezien het verband tussen schemering en bedtijd, besluit hij om het Donker een koekje aan te bieden. Als het donker toehapt, sluit hij het snel op in de koektrommel. 4+

28. Hervé Tullet Tekenen maar
Inderdaad, dit is geen boek maar een doos. Dat heeft u goed gezien. Maar wel van de innovatiefste en grappigste boekenmaker die ik ken. Waar iedereen denkt in termen van te bevingeren schermen, maakt Hervé Tullet papier interactief. 5+

29. Michael Belanger De geschiedenis van Jane Doe
Als de even cynische als welluidende, ritmisch geschreven rant van de eerste hoofdstukken het hele boek zo doorgaat, dan snap ik waarom dit veelbelovende debuut-met-eloquente-ballen van leraar Michael Belanger twee vertalers nodig had. 14+

30. Synne Lea en Stian Hole Op zee met opa
Verbluffend mooie illustraties, die je het gevoel geven dat je hallucineert. Maar waarom moeten daar in Vlaamse prentenboeken tegenwoordig toch van die ellenlange teksten bij? Het is oorspronkelijk in Noorwegen verschenen, maar past uitstekend bij die trend. Dit boek was zoveel beter geweest met de helft of minder.

In De Weekgreep signaleer ik vers uit de postbus de interessantste titels voor lezers, ouders en leerkrachten. Deze boeken liggen er net en zijn een bezoek aan de boekhandel waard. Ik bespreek ik mijn indrukken op basis van een paar hoofdstukken. Mijn uitdaging: 222 korte besprekingen in 2019.