maandag 9 november 2009

Eindelijk interessant kinderboekenweekhema

Over een jaar eindelijk een interessant onderwerp voor de Kinderboeken- week: 'Illustreren'. Goed, vorig jaar was het thema poëzie ook best aardig. En tenminste inhoudelijk. Maar laten we wel wezen: aan de verkoopcijfers was wel weer te zien dat hele andere boeken in de belangstelling stonden van kinderen en hun ouders. En misschien ook wel terecht. Dit jaar was helemaal verschrikkelijk, met het thema 'Eten', waar mijn krant uit pure armoe dan maar iemand van de kookrubriek op had gezet.

Messen wetten
Voor volgend jaar kunnen we echter onze messen vast wetten. Een onderwerp dat iedereen relevant vindt. Waar ook wel de nodige discussies over te voeren zijn. En ook gewoon nog wat interessants over te vertellen is aan collega en leek. Bah! Da's nou al voor de tweede keer in twee maanden dat ik de Stichting CPNB een compliment moet gaan geven.

Wie het het bontst maakte
Wel benieuwd wat Mirjam Oldenhave met dat thema gaat doen. Ik zou het niet weten, als ik haar was. Gelukkig zijn er van de afgelopen tien jaar zo wat voorbeelden te vinden van themaweigering. Collega populaireboekenschrijver Francine Oomen, toen nog niet zo vreselijk bekend, maakte een lange omweg rond het 'Bos' en kwam uit bij een vrolijk scheidingsverhaal onder de titel Het Zwanenmeer (2003). Edward van de Vendel maakte het nog wel het meest bont. Bij het thema 'Magie' presteerde hij het om met de titel Wat rijmt er op puree? (2005) te komen. Een paar jaartjes te vroeg was onze dichter. Tsja, wie laat hém dan ook met zo'n thema aan de slag? En thema's zijn sowieso niet om over naar huis te bloggen. Maar voor één keer ben ik reuze benieuwd!

Op het verkeerde been gezet
In reactie op de reacties (zie onder) moet ik vaststellen dat ik mezelf op het verkeerde been heb gezet. Wie het kinderboekenweekgeschenk ooit geschreven, weet het beter dan ik. Misschien ben ik beter in thema's dan ik dacht, maar ik kwam bij het nalopen van de tien kinderboekenweken die ik als recensent heb meegemaakt, erop uit dat met enige fantasie 7 uit 10 schrijvers zich wél aan het thema hield:

2009: Jan-Paul Schutten: informatief boek over eten, thema 'eten'
2008: Hans Hagen: verhaal over een dichter, thema 'dichten'
2007: Lydia Rood: spannend avonturenverhaal over geheimzinnig spel, thema 'geheimen'
2006: Bibi Dumon Tak: informatief boek over dieren, thema 'dieren'
2005: Edward van de Vendel: verhaal over dichtende tweeling, thema 'magie'
2004: Paul Biegel: verhaal over een trompettist, thema 'muziek'
2003: Francine Oomen: verhaal over scheiding, thema 'bos'
2002: Rinderd Kromhout: verhaal over een vlot, thema 'boten'
2001: Guus Kuijer: laatste Pollekeboek, thema 'hobby'
2000: Sjoerd Kuyper: verhaal over kikker en ooievaar, thema 'dieren als metafoor'

Met enige fantasie zeg ik, en dat is de schrijvers natuurlijk van harte gegund. Maar kennelijk gaan de meesten toch, even vrijwillig als losjes, met het thema aan de slag.

Die leuke foto van Charlotte Dematons heb ik trouwens gepikt van het Reformatorisch Dagblad.