maandag 28 januari 2019

Weekgreep #1903: literaire klassiekers in babyformaat, de vijf tegen nepnieuws, herdruk van de Kleinebeestjesclub, Stefan Boonen en Jan Van Lierde zeggen sorry, het filmscript van The Crimes of Grindelwald is vertaald, maar is dat wel nodig?

11. Jennifer Adams en Alison Oliver Alice in Wonderland en Trots en vooroordeel
Je moet er maar opkomen: literaire klassiekers voor baby’s. Alice, dat gaat nog. Maar Trots en vooroordeel, van Jane Austen? Eén dorpje, twee rijke heren, drie landhuizen, vier huwelijksaanzoeken vat een en ander nochtans verbluffend samen.

12. Will McIntosh Gewoon geen bullshit
Dit moest geschreven worden: de vijf tegen nepnieuws. In een wereld waar niemand meer weet wat waar is, vinden ze in plaats van feiten te controleren een draagbare leugendetector uit. En proberen daar heel rijk mee te worden. Tsja... 12+

13. Rick de Haas De kleinebeestjesclub
Zeer welkome herdruk van dit sympathieke prentenboek over beestjes in de tuin, die in actie komen om hun vermiste vrienden de mot en het lieveheersbeestje te redden. Ze zijn gevangen genomen door de mensen achter het openstaande raam. 4+

14. Stefan Boonen en Jan Van Lierde Sorry
Stefan Boonen en Jan Van Lierde leveren het ene na het andere kleurrijke en dynamische prentenboek af. Marcus' moeder is boos. Heel veel creatieve smoesjes voor dat ene woord komt. Origineel, tekst wat omslachtig. 6+

15. Joanne Rowling The crimes of Grindelwald
Gisteren verscheen de vertaling van het script van de tweede film in de fabeldierenserie in de wereld van Harry Potter. Spannend en spectaculair leesvoer, maar wat toegevoegde waarde is vraag ik me af. Jammer dat ze er geen proza van maakt. 12+

In De Weekgreep signaleer ik vers uit de postbus de interessantste titels voor lezers, ouders en leerkrachten. Deze boeken liggen er net en zijn een bezoek aan de boekhandel waard. Ik bespreek ik mijn indrukken op basis van een paar hoofdstukken. Mijn uitdaging: 222 korte besprekingen in 2019.